breaking

World View

World View

Tips & Teknik

Tips & Teknik

Khas Nusantara

Khas Nusantara

Kerana Kau yang Bernama Facebook

Share This

Beberapa hari lepas, saya ada membaca artikel tentang bahana Facebook. Sebuah firma guaman yang membuat pengkhususan dalam bab cerai-berai, menyatakan bahawa:
Di United Kingdom, bagi setiap 5 petisyen penceraian yang difailkan, 1 daripadanya ada sangkut-paut dengan Facebook.
Tengok-tengok hari ini, rupa-rupanya sudah ada kes keretakan rumah tangga yang berlaku di Malaysia gara-gara Facebook. 14 tahun berkahwin, kemudian isteri menyertai Facebook untuk mencari rakan lama. Bila sudah berjumpa, semakin kerap main Facebook dan melayan rakan-rakan lelaki lama yang sudah pun jadi suami orang, akhirnya galak bergayut di telefon pula.

Ini sangat menyedihkan.

Dahulu kita pernah ada isu kes cerai melalui SMS. Boleh ke tak boleh. Sah ke tak sah. Tak lama lagi gamaknya kena ada fatwa tentang hukum menceraikan isteri melalui status Facebook. Benda ini sudah pun pernah dibuat oleh Neil Brady pada awal tahun 2009 di UK. Status tersebut berbunyi:

Neil Brady has ended his marriage to Emma Brady.
Hal ini tak mustahil boleh berlaku juga di negara kita apabila semakin ramai rakyat Malaysia yang internet-savvy, contohnya makcik cleaner di tempat kerja kawan saya yang asyik bergaya dengan iPhone cap Apple-nya itu.

Dahulu, saya pernah menyarankan agar tak terlalu sangat melekat di Friendster (artikel ini ditulis ketika Facebook masih tidak begitu dikenali lagi oleh orang kita).

Kalaulah ia ditulis pada tahun 2010, pasti saya akan menutup artikel itu dengan memberikan saranan agar membunuh diri anda dengan Web 2.0 Suicide Machine.

Patutkah kau membunuh dirimu sekarang? Goyangkan pokok dan tanyalah pada hati sendiri. Tapi kalau kau lebih kenal 'kawan-kawan' Facebook berbanding jiran-jiran terdekat, kau memang ada masalah besar.



Sumber::: http://hembusan.blogspot.com/

About kaciza

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
«
Next
Catatan Terbaru
»
Previous
Catatan Lama